Palvelut lapsille

/Palvelut lapsille

Helsingin toimintaterapia Oy tarjoaa lapsille ja nuorille terapia– ja tutkimuspalveluja

Milloin toimintaterapiaan

” Kaisan on vaikeaa leikkiä toisten lasten kanssa leikkipuistossa.”

Kaisan isä

”Haluaisin päästä mukaan keppihevoskerhoon.”

Siiri 5v

”Perheemme arkea kuormittaa, kun Milla itkee ja raivoaa kun pitää pukea ja lähteä päiväkotiin.”

Millan vanhemmat

” Otto haluaa aina tehdä asiat aina samalla tavalla ja pienetkin poikkeukset päiväkodin arjessa saavat Oton tolaltaan.”

Ryhmän lastentarhanopettaja

” Abdulahin kouluun meno huolestuttaa. Hän on kovin levoton ja riehakas eikä piirtäminen kiinnosta yhtään.”

Abdulahin äiti

” Minua harmittaa, kun en osaa pyöräillä”

Kalle 7v

“Neuvolatarkastuksessa Pertulla todettiin vaikeutta yhdellä jalalla seisomisessa ja saksilla leikkaamisessa sekä rakentelutehtävissä.”

Neuvolan terveydenhoitaja

Tavoitteena arjen sujuvuus

Toimintaterapiassa tuetaan ja kehitetään niitä valmiuksia ja taitoja, joita arkielämässä tarvitaan esim. leikkitaitoja, motorisia taitoja, tunnesäätelyä, omatoimisuutta ja sosiaalisia taitoja.

Leikki keskiössä

Lasten toimintaterapiassa terapeuttinen toiminta on lapsen mielenkiinnosta lähtevää, itseohjautuvaa ja onnistumisen kokemuksia antavaa. Liikunta- ja leikkitaitoja sekä sosiaalisia ja tunnetaitoja tarjoavat kokemukset turvallisessa terapiatilanteessa rohkaisevat ja motivoivat lasta uuden oppimiseen.
LUE LISÄÄ...

Toiminta on lapsen vahvuuksista ja mielenkiinnosta lähtevää. Terapiaympäristö välineineen houkuttelee ja haastaa lasta uuden kokeiluun ja oppimiseen. Kotona ja päiväkodissa/koulussa ymmärrys lapsen taidoista ja mielekäs yhdessä tekeminen tukee lapsen taitojen kehitystä ja osallistumista arjen tilanteissa.

Toimintaterapian menetelmät ja sisältö suunnitellaan yhdessä perheen ja lähettävän tahon kanssa. Menetelmien valintaa ohjaavat toimintaterapiatutkimuksessa todetut vaikeudet ja terapialle asetetut tavoitteet.

Vanhempien ohjauskäynneillä vanhempien ryhmissä tavoitteena on vanhemmuuden vahvistuminen arjen tilanteisiin näkökulmia ja keinoja löytäen, vanhemman ja perheen voimavaroja sekä vertaistukea hyödyntäen. Vastaavasti koulun ja päiväkodin ohjauskäynneillä yhteistyössä henkilöstön kanssa suunnitellaan miten toimintaympäristö mahdollistaa lapsen osallistumisen ryhmätilanteissa ja miten taitojen kehitystä voidaan tukea osana ryhmätoimintaa.