Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n mukainen palveluntuottajan omavalvontasuunnitelma
Tämä omavalvontasuunnitelma kuuluu:
Helsingin toimintaterapia Oy
0743453-0
Soidintie 3, PL 61
00701 Helsinki
Palveluyksikkö: Helsingin toimintaterapia Oy
- Palvelupiste: Helsingin toimintaterapia Oy, Soidintie 3, 00700 Helsinki
- sekä koti- ja muut asiakaskäynnit Uudenmaan alueella
Yrityksen käyttämät alihankkijat, jotka tämä suunnitelma käsittää:
- Tmi Niina Syri-Kekkonen (2853960-6)
- Tmi Johanna Teikari (3087109-3)
- Erityisen Ihanat (3095620-6)
- Toimintaterapeutti Anna-Maria Kyriopoulos tmi (3095620-6)
- Sanna Punju (2400860-5)
- Tmi Marianne Muurinen (3280637-5)
- Tmi Aaron Tasala (3274507-4)
- Toimintaterapia Rauha (3190747-3)
Palveluiden vastuuhenkilö:
Toimintaterapia palvelu:
- lasten toimintaterapiapalvelut Hanna Räike ja Heta Salmenperä
- nuorten toimintaterapiapalvelut Johanna Kerälä
- aikuisten toimintaterapiapalvelut Leena Tuovinen ja Katja Lind
Palveluyksikön vastuuhenkilö Kati Vartiainen
1. Omavalvonnan toteuttaminen palveluyksikössä
Tällä omavalvontasuunnitelmalla valvotaan yllä kerrotun palveluyksikön toimintaa ja palveluyksikössä käytettyjen alihankkijoiden toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta. Velvollisuus laatia omavalvontasuunnitelma perustuu sote-valvontalain 27 §:n.
Omavalvontasuunnitelman tarkoitus
Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin omavalvontasuunnitelmaan kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole strateginen asiakirja, vaan käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen mukaisesti ja säännöllisesti.
Omavalvontasuunnitelma laaditaan palveluyksiköittäin. Tämä omavalvontasuunnitelma koskee yllä kerrottua palveluyksikköä. Palveluyksikköön kuuluu vain yksi palvelupiste, joka on mainittu yllä.
Tällä omavalvontasuunnitelmalla varmistetaan yllä kuvatun palveluyksikön päivittäisen toiminnan laatu, asianmukaisuus ja turvallisuus sekä asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta.
Toiminnan laadun takaamiseksi tehtävät pääasialliset toimenpiteet
- Henkilöstö perehdytetään ja täydennys koulutetaan erillisen täydennyskoulutus- ja henkilöstösuunnitelman mukaisesti
- Asiakkaille sovitaan kuntouttavat terapeutit, jotka toimivat asiakkaan kanssa yhteistyössä koko kuntoutuksen ajan
Yrityksen arvot ja toimintaperiaatteet
Yrityksen arvot: Hyvä elämä, Merkityksellisyys, Mahdollisuus, Sitoutuneisuus
Yrityksen palveluiden arvolupaus: Pystyn, olen, osallistun – Elän itseni näköistä hyvää elämää.
Me Helsingin toimintaterapia Oy:ssa lupaamme työskennellä kanssasi kohti sujuvaa ja merkityksellistä arkea. Tarjoamme toimintaterapiapalveluita vahvalla kokemuksella ja erityisosaamisella kaiken ikäisille.
Palveluyksikön toiminta-ajatus ja perustehtävät
Helsingin Toimintaterapia Oy tarjoaa toimintaterapiapalveluja kaiken ikäisille ja eri väestöryhmille.
Helsingin toimintaterapia tarjoaa lisäksi asiantuntijapalveluina koulutus-, konsultointi- ja tutkimuspalveluja.
Vanhemmille, huoltajille ja lähiomaisille suunnatuissa asiantuntijapalveluissa asiakkaat voivat keskustella toimintaterapeutin kanssa lapsen, nuoren tai aikuisen arkeen liittyvistä asioista, niihin osallistumisesta ja niistä selviytymisestä.
Ammattihenkilöstölle suunnattuihin asiantuntijapalveluihin voi hakeutua ammattihenkilöstö, kuten terapeutit, ohjaajat, lastentarhanopettajat tai opettajat tiettyyn lapseen, nuoreen tai aikuiseen liittyvissä asioissa.
Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluyksikkö huolehtii tämän suunnitelman toteutumisesta
- Yksikön vastuuhenkilö on henkilöstön tavoitettavissa ongelmatilanteita varten normaalina työaikana. Muina aikoina kuten esim. loma-ajalla on tavoitettavuudesta erikseen sovittu
- Palveluyksiköllä on käytössä turvallisuus- ja pelastussuunnitelma, jota käydään yhdessä henkilöstön kanssa läpi puolivuosittain
- Yksikön vastuuhenkilö seuraa säännöllisillä sovituilla keskustelukerroilla yrityksen henkilöstön terapiasuunnitelmien toteutumista sekä mahdollisten haasteiden tai vaaratilanteiden analysointia yhdessä henkilöstön kanssa. Henkilöstölle jaetaan tietoa mm. mistä haastavien tai jopa vaaratilanteiden käsittelyyn voi saada apua ja tukea
Suunnitelma henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskouluttamisesta
- Uuden henkilön/henkilöstön perehdyttäminen toteutetaan yrityksen perehdytyssuunnitelman mukaisesti. Uudelle henkilölle on nimetty mentori, joka käy henkilön kanssa läpi yrityksen toimintaterapiapalvelukuvausta sekä tukee töiden aloittamista että ohjaa häntä suunnitelmallisesti kuntoutusjaksoprosessin toteuttamisessa
- Yritys velvoittaa henkilöstöä säännölliseen itsensä kouluttamiseen, koulutuksissa käymistä seurataan ja tilastoidaan. Yksikön vastaava johtaja käy vuosittain henkilöstön koulutussuunnitelmia läpi
2. Palveluyksikön henkilöstö
Yrityksen henkilöstörakenteen kuvaus ja palveluyksikössä työskentelevät alihankkijat
- Palveluyksikössä on toimintaterapiapalvelua tuottavia toimintaterapeutteja 14, joista 6 on omistajayrittäjiä ja 8 alihankkijaa
Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet
Yritys rekrytoi toimintaterapiatyötä toteuttamaan ainoastaan terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Rekrytointitilanteessa henkilön ammattipätevyys tarkastetaan Julkiterhikki-verkkopalvelusta. Palveluyksikön vastuuhenkilö on oikeus tarkastaa uuden työntekijän ammattikelpoisuuden Valviran ammattihenkilörekisteristä ammattihenkilölain 24 b §:n nojalla. Lasten ja iäkkäiden kanssa työskenteleviltä edellytetään rikostaustaotteen esittämistä ennen rekrytointia tai viimeistään ennen koeajan päättymistä. Alle kolmen kuukauden sijaisuuksissa rikostaustaotetta ei pyydetä.
Henkilöstön perehdytys
Palveluyksikön vastuuhenkilö perehdyttää uuden henkilöstön yhdessä hänelle nimetyn mentorin kanssa mm. yrityksen toimintaterapiapalvelukuvaukseen, jossa käsitellään mm potilasasiakirjojen kirjaamista sekä kuntoutuksessa tarvittavien laitteiden ja tarvikkeiden käyttöä että yhteisten toimintatapojen läpikäymistä. Yrityksen julkisten hankintasopimuskumppanien palvelukuvausten perehdyttäminen liittyy yrityksen omaan toimintaterapiapalvelukuvaukseen.
Henkilöstön ammattiosaamisen ylläpitoa ja kouluttautumista seurataan ja dokumentoidaan yrityksen omaan henkilöstön koulutussuunnitelmaan.
Ensiapuvalmius
Henkilöstön ensiapuvalmiuksien voimassaoloa seurataan säännöllisesti ja tarpeen mukaan ohjataan henkilöstöä päivittämään osaamistaan. Yrityksen toimitiloissa on käytettävissä yleisimmät tarvittavat ensiapuvälineet, jotka löytyvät asiakas- sekä henkilöstötiloista niille käytettyjen merkintöjen avulla.
Henkilöstön riittävyys
Asiakkaalle nimetyn terapeutin pitkäaikaisen poissaolon ajalle järjestetään tarvittaessa sisäisesti tai ulkoisesti sijainen, tai tarpeen mukaan kuntoutuksen toteuttaminen uudelleen järjestellään. Sijaisjärjestelyistä neuvotellaan ensisijaisesti asiakkaan kanssa. Yritys noudattaa hankintasopimusten asettamia kuntoutukseen pääsyyn liittyviä määräaikoja, ja tiedottaa vapaista kuntoutuspaikoista sopimustahon velvoitteiden mukaisesti.
3. Toimitilat ja välineet
Potilasturvallisuuden kannalta kuvaus kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa
Tämän toimintayksikön omavalvontasuunnitelma kattaa seuraavan fyysisen palvelupisteen:
- Soidintie 3 toimipisteen, joka on muokattu toimintaterapiakuntoutuksen käyttöön soveltuvaksi kuten mm. SI (ASI) -terapiaan. Toimipisteessä on otettu huomioon tilojen riittävä ilmanvaihto, äänieristys ja siivous- sekä terapiavälineiden säilytykset.
Tilojen esteettömyys
Yrityksen toimitilat järjestetään asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla esteettömäksi siten, että kaikkia yrityksen asiakkaita voidaan kohtuullisesti palvella. Yrityksen toimipiste sijaitsee katutasolla ja pääsisäänkäynnille voidaan asentaa pyörätuolille soveltuvat pyörätuoliliuskat.
Pelastussuunnitelma
Yrityksellä on toimipisteessä laadittu pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, jota tarkastellaan ja päivitetään puolivuosittain yksikön vastuuhenkilö ja nimetyn pelastus- ja turvallisuusvastaavan Johanna Kerälän kanssa. Koko kiinteistöä koskeva pelastussuunnitelman on laatinut kiinteistön omistaja.
Yrityksen henkilökunta on perehdytetty pelastussuunnitelmaan edellyttämällä tavalla ja pelastussuunnitelmaa käydään yhteisesti läpi puolivuosittain.
Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta
Palvelupisteen tilat ovat suojattu lukituksella ja tilassa on kulunvalvonnalla. Palvelupisteessä on käytössä murtohälytys- ja videokuvatallennejärjestelmä sekä siihen liittyvä hälytyspalvelu. Paperimuotoista materiaalit, jota ei ole erikseen digitaalisesti varmennettu, säilytetään palosuojatuissa arkistointikaapissa lukollisessa omassa tilassaan.
Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä
Palvelupisteen tilat siivotaan 2 kertaa viikossa ja tarvittaessa useamminkin. Terapiatarvikkeet ja – laitteet puhdistetaan perusteellisesti pari kertaa vuodessa. Jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta. Toimitiloissa on käytössä kierrätykseen suunnitellut jätelajitteluastiat sekä erillisesti ongelmajätteille tarkoitetut astiat. Ongelmajätteet toimitetaan toimintayksikön jätevastaavan toimesta säännöllisesti niille tarkoitettuihin jätepisteisiin.
Lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmä
Yrityksellä on käytössä lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) sekä eräistä EU-direktiiveissä säädetyistä lääkinnällisistä laitteista annetun lain (629/2010) 24 §:n mukaisia ostettuja terapiavälineitä kuten erilaisia sensomotorisia välineitä. Yritys noudattaa omalla seurantajärjestelmällään laitteiden ammattimaista käyttöä säännöllisesti.
Yleinen kuvaus palveluyksikön käytössä olevista lääkinnällisistä laitteista
Palvelupisteessä käytetään kaupallisia liikunta- ja kuntoutusvälineitä, jotka ovat CE-merkittyjä. Toimintaterapiakuntoutuksessa käytetään myös omavalmisteisia kuntoutuskäyttöön tarvittavia pienapuvälineitä tai – tarvikkeita.
Henkilöstö on velvollinen poistamaan käytöstä laite/tarvike ja siirtämään se yhteisesti sovittuun erilliseen tilaan (pois asiakastyöstä), jos hän havaitsee laitteessa/tarvikkeessa poikkeavuutta. Hänen tulee ilmoittamaan poikkeavuudesta nimetylle vastuuhenkilölle. Vastuuhenkilö jatkaa laitteen/tarvikkeen osalta selvittelytyötä.
4. Asiakkaiden oikeuksien toteutuminen
Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon
Yrityksessä noudatetaan potilaslakia 785/1992, jossa on säädetty tarkemmin potilaan asemaa ja oikeuksia: Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon.
Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua laki, erityisesti lain 5 §:ää, jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla
Asiakkaan oikeus osallisuuteen
Yrityksen palvelukuvausprosessissa uuden asiakkaan kanssa tehtävä yhteistyö alkaa alkukeskustelukäynnillä, jolloin asiakkaalla on mahdollisuus tulla kuulluksi omien tarpeidensa ja tavoitteidensa kanssa. Hänet osallistetaan terapiajaksonsuunnitelman laatimiseen. Kuntoutusjakson päätteeksi asiakasta kuullaan toteutuksen ja mahdollisten tulevien tavoitteiden osalta. Nämä kirjataan ylös asiakkaan kuntoutusta koskeviin asiakirjoihin.
Asiakkaan osallisuudella omassa palvelussa tarkoitetaan palveluja käyttävän henkilön oikeuttaa tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhteisymmärryksessä ammattihenkilöstön kanssa.
Yrityksessä noudatetaan soveltuvin osin ja osana julkisesti tilattuja sote-palveluja THL:n suosituksia asiakasosallisuudesta palvelujärjestelmässä.
Hoitoon pääsy ilman tarpeetonta viivytystä
Yritys ylläpitää kotisivuillaan informointia yrityksen asiakaspaikkatilanteesta ja opastusta, miten vapaista terapiapaikoista voidaan tiedustella. Yritys palvelee jo asiakkaina olleita henkilöitä ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli jo asiakkaana olevalle henkilölle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa määräajassa, tästä kerrotaan asiakkaalle erikseen.
Potilaan yksityisyyden suoja
Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että organisatorisesti. Katso myös kohta 7. Asiakasasiakirjojen käsittely.
Mahdolliset virheelliset potilasasiakirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai huoltajalle.
Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin.
Yritys on Kanta-arkistoon liittynyt palveluntuottaja, ja sillä on velvollisuus kirjata kaikki rakenteisesti kirjatut potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon arkistoon (Kantaan). Asiakas voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen Kanta-palveluiden kautta, mutta Kantaan kirjaaminen on palveluntuottajan lakisääteinen velvollisuus.
Lakiin perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden tai näiden yhteistyöelinten sekä Helsingin kaupungin tilaamien sote-palveluiden osalta, on rekisterinpitäjä lakisääteisesti palvelun tilannut taho. Rekisterinpitovastuu kuuluu tällöin ostopalvelun tilaajalle. Asiakkaalla ei ole erillistä mahdollisuutta kieltää tai sallia kuntoutuksesta muodostuneiden asiakaskirjausten palauttamista tilaajalle.
Kelan kuntoutuspalveluiden osalta palveluntuottaja on potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja luovuteta eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta tai lakiin perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksessa lakiin perustuva syy voi olla esimerkiksi Kelan kuntoutuslakiin perustuva pyyntö saada tietoja kuntoutuksen edistymisestä.
Palautteen kerääminen ja muistutukset
Yritys kerää asiakkailta säännöllisesti asiakaspalautetta. Saatu palaute käsitellään tämän omavalvontasuunnitelman kohdan 8. mukaisesti.
Terveydenhuollon asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun mukainen muistutus. Toimintayksikön käsittelee muistutuksen asianmukaisesti ja siihen annettaan kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Vastauksessa perustellaan asian laatua sen edellyttämällä tavalla.
Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.
Potilaan neuvonta ja potilas- ja asiakasasiavastaavat
1.1.2024 alkaen hyvinvointialueiden tehtäväksi on tullut järjestää alueen kaikille asiakkaille ja potilaille potilas- ja asiakasvastaavapalvelut. Nämä palvelut ovat potilaalle ja asiakkaalle maksuttomia. Lakisääteisen palvelun puitteissa riippumaton potilas- tai asiakasasiavastaava neuvoo potilasta tämän lakisääteisistä oikeuksista.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen potilasasiavastaavan yhteystiedot ja puhelinnumero. Tiedot löytyvät www.keusote.fi/palveluhakemisto/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen potilasasiavastaavan yhteystiedot ja puhelinnumero. Tiedot löytyvät itauusimaa.fi/etusivu/tietoa-asiakkaillemme/asiakkaan-ja-potilaan-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/
Helsingin kaupungin potilasasiavastaavan yhteystiedot ja puhelinnumero. Tiedot löytyvät www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
Hus potilasasiavastaavan yhteystiedot ja puhelinnumerot. Tiedot löytyvät www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana/potilasasiavastaavat#potilasasiavastaavien-yhteysti
Vantaa Keravan hyvinvointialueen potilasasiavastaavan yhteystiedot ja puhelinnumero. Tiedot löytyvät Sosiaali- ja potilasasiavastaava | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi)
Yritys on Suomen Kuntoutusyrittäjien jäsen, joka tarjoaa jäsenyritysasiakkailleen oikeuden käyttää maksutta Kuntoutusyrittäjät ry:n potilasneuvontapalvelua. Yrityksen Kelan ja yksityis- tai vakuutusyhtiöiden kautta tulevat asiakkaat voivat olla tarvittaessa häneen yhteydessä.
Palvelun tavoittaa osoitteesta: kuntoutusyrittajat.fi/potilasneuvonta/
5. Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §)
Tartuntatautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset varotoimet ovat luettavissa tällä sivulla.
Yrityksessä pyritään kiinnittämään erityistä huolta hygieniasta kausi-infektioiden ja tautien varalta mm. opastamalla jokaista vastaanotolle tulevaa henkilöä käsien pesuun. Terapiavälineistöä puhdistetaan säännöllisesti niille tarkoitetuilla puhdistusaineilla.
6. Kuvaus vaaratapahtumien ilmoitus- ja oppimismenettelystä sekä epäkohtien korjaamisesta
Läheltä piti -tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely
Yrityksessä kirjataan vaaratapahtumat ylös yrityksen yhteisen menettelyn mukaisesti erilliselle lomakkeelle, jotka tilastoidaan ja kerätään arkistointia varten. Läheltä piti- tai vaaratilanne lomakkeelle ei kirjata asiakkaiden henkilötietoja.
Tilanne käydään palveluyksikön vastuuhenkilön kanssa läpi ja tarpeen mukaan tehdään jatkosuunnitelma. Läpikäymisen yhteydessä kirjataan ennaltaehkäisevät menettelyt ylös, jos sellainen nähdään mahdolliseksi. Yrityksen sisäisissä säännöllisissä tapaamissa käydään tilanne yhteisesti läpi.
Läheltä piti- tai vaaratilanteista nousseet täsmennykset tai lisäykset tehdään tähän omavalvontasuunnitelmaan.
Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan
Epäkohtien korjaaminen toteutetaan lähtökohtaisesti kanssa ja toimesta. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa tai laitteistoissa korjataan välittömästi. Henkilöstön kanssa käydään säännöllisesti läpi turvallisuusmenettelyohjeistusta, jotka liittyvät niin asiakkaiden turvallisuuteen kuin tavaroiden tai laitteiden kuntoisuuteen. Terapialaitteiden ja välineiden kuntoisuutta tarkastellaan säännöllisesti ja kirjataan tarkastukset ylös.
Alihankkijoiden toiminnassa havaituista epäkohdista pyydetään selvitys alihankkijalta sekä vaaditaan havaittuja puutteita korjattavaksi. Korjaustoimenpiteiden toteutumista valvotaan palveluyksikön vastuuhenkilön toimesta.
Korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle yrityksen sisäisellä tiedonannolla tai henkilöstön säännöllisissä tapaamisissa.
7. Asiakasasiakirjojen käsittely
Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023). Yrityksessä noudatetaan myös Kanta-arkiston toimintamalleja. Yrityksen tietoturvasta ja tietosuojasta on suunnitelma, joka on kirjattu täsmällisemmin erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei ole julkinen asiakirja.
Henkilöstö käy säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa tietoturvan ja tietosuojan kertaus- ja täydennyskoulutuksen joko sisäisesti toteutettuna tai ulkoisesti esimerkiksi Kanta extranetin verkkokoulutuksina tai ulkopuolisen toimijan järjestämänä webinaarina.
Henkilöstö perehdytetään potilasasiakirjojen käsittelyyn erillisen yrityksen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.
Yrityksen tietosuojavastaavana toimii (yhteystiedot):
Kati Vartiainen
kati.vartiainen(at)htt.fi
Yrityksellä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä Diarium ja yritys on liittynyt Kanta-palveluiden potilastiedon arkistoon.
Lisätietojen osalta yrityksen asiakkaiden käytettävissä on aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen tietosuojaseloste. Seloste on nähtävillä www.helsingintoimintaterapia.fi sivuilla.
8. Asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä palveluyksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerätty palaute
Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta aina kuntoutusjakson päättyessä yrityksen oman asiakaspalautekyselyn avulla. Asiakkaille jaetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla asiakaspalautteeseen johtava linkki.
Asiakaspalautteen perusteella on tehty seuraavat muutokset: palautteen jakamisprosessia automatisoitu laatimalla QR- koodi lähettyjen viestilinkkien lisäksi
Asiakaspalautteista kootaan vuosittain yhteenvetoa, joka käydään henkilöstön kanssa läpi muutos-/korjaustoimia tehden. Yritys on velvoitettu keräämään ja kokoamaan asiakaspalautetta mm. Hyvinvointialueille, jotka palveluyksikön vastuuhenkilö kirjaa ja lähettää heille säännöllisin väliajoin heiltä saadun koonnin mukaisesti.
9. Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset
Yritykselle ei ole annettuja ohjeistuksia tai päätöksiä liittyen toiminnan tai palvelun epäkohtaan tätä omavalvontasuunnitelmaa kirjattaessa.
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja sitä muutettaessa otetaan huomioon sekä korjataan palveluyksikön toimintaa valvontaviranomaisten antamien ohjauksien ja/tai päätöksen mukaisesti.
10. Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Tämä omavalvontasuunnitelma on laadittu sähköisesti ja on julkaistu yrityksen kotisivuilla www.helsingintoimintaterapia.fi. Omavalvontasuunnitelma on esillä yrityksen vastaanottotilassa, odotustilassa tulosteena.
11. Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmassa kuvatun toiminnan toteutumista seurataan. Omavalvontasuunnitelman toteutumisesta on vastuussa yrityksessä toimivat toimintaterapeutit ja palveluyksikön vastuuhenkilö. Alihankkijat ovat laatineet omat omavalvontasuunnitelmansa ja vastaavat niistä. Omavalvonnan seurannassa havaitut puutteellisuudet korjataan viipymättä.
Seurannasta tehdään selvitys ja sen perusteella tehtävät muutokset tehdään tähän omavalvontasuunnitelmaan, joka julkaistaan päivitettynä neljän kuukauden välein yrityksen kotisivuilla ja tulosteena vastaanottotilassa.
Omavalvontasuunnitelmassa tai sen perusteella julkaistussa seurannassa ei koskaan julkaista salassa pidettäviä tietoja.
12. Vastuu tämän suunnitelman ylläpidosta ja noudattamisesta
13. Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuusTämän omavalvontasuunnitelman kattamalla henkilöstöllä on velvollisuus ilmoittaa työssään havaitsemistaan epäkohdista ja asiakkaille vaarallisista tilanteista tai käytännöistä sekä muusta havaitsemastaan lainvastaisuudesta tai asiakkaan oikeuksien toteutumatta jäämisestä viipymättä vastaavalle johtajalle, jotta mahdolliset ongelmat voidaan ratkaista tai niiden synty ehkäistä.
Vastaavasti palveluyksiköllä on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli palveluntuottaja kykenee omatoimisesti korjaamaan puutteet tai uhkaavat puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.
Henkilöstöllä on myös sote-valvontalain 29 §:n nojalla oikeus ilmoittaa havaitsemistaan puutteista valvovalle viranomaiselle (aluehallintovirastot tai Valvira), jos yritys ei ilmoituksen saatuaan korjaa epäkohtaa tai epäkohdan uhkaa viipymättä.
Sote-valvontalain mukaisesta ilmoitusoikeudesta ja ilmoitusvelvollisuudesta on tehtävä merkinnät tähän omavalvontasuunnitelmaan ja henkilökunta on perehdytettävä näistä oikeuksista ja velvollisuuksista.
14. Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin
Väkivaltatilanteet
Yritys pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita kouluttamalla henkilöstöä tunnistamaan väkivaltauhkatilanteet ja saamaan toimintatapoja, miten mahdollisessa tilanteessa toimitaan. Yrityksen toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai henkilöstön turvallisuuden niin edellyttäessä yrityksen henkilöstö on velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.
Tapaturmatilanteet
Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.
Yritys huolehtii riskien tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana torjumalla liukkautta (esimerkiksi hiekoittamalla) yrityksen toimipisteelle saavuttaessa tai järjestämällä muulla tavoin asiakkaille turvalliset kulkuyhteydet yrityksen toimitiloihin. Toimitiloissa kiinnitetään erityistä huomiota terapiatiloissa tavaroiden ja laitteiden sijoittelussa ja turvaamaan asiakkaita esim. putoamisvaaralta tai kaatumisilta.
Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet
Yrityksessä on asiakasturvallisuuden edellyttämät välineet ja henkilöstöllä taito niiden käyttöön sähkökatkotilanteessa. Yrityksellä on palvelupisteellä jatkuvan potilasturvallisuuden edellyttämä varasto kriittisistä tarvikkeita kuten taskulamppuja, jotta kuntoutus voidaan myös poikkeus- tai häiriötilanteessa keskeyttää asiakasturvallisella tavalla kuten sähkökatkostilanteessa.
Helsingissä 30.8.2024
Kati Vartiainen
Toimitusjohtaja